Αρχική σελίδα » Εργαστήρια » Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ (Γ.Σ. 11-5-95, Π.Δ.148/96, Φ.Ε.Κ. 111/10-6-96)

ΤΟΜΕΑΣ

ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ

ΤΜΗΜΑ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

Ιπποκρατους 31, 10680 Αθηνα

Διευθύντρια Εργαστηρίου

Ηρώ Μυλωνάκου – Κεκέ, Καθηγήτρια (ΦΕΚ: 473/22.08.2018/Υ.Ο.Δ.Δ.)

Τηλ.: 2103688558

email: imylon@primedu.uoa.gr

Κυριότεροι Στόχοι σήμερα

  • Η μελέτη και η έρευνα σύγχρονων ζητημάτων των Επιστημών της Αγωγής, μέσα από τη συστηματική αξιοποίηση διεπιστημονικών διασυνδέσεων και συνεργειών.
  • Η εφαρμογή και η αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων στη σχολική τάξη, στη σχολική κοινότητα και σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα εκτός σχολείου, επιδιώκοντας τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και της ποιότητας ζωής του σχολείου και της ευρύτερης κοινότητας, αναβαθμίζοντας τον ρόλο του εκπαιδευτή παιδιών και ενηλίκων, του σχολείου και γενικά του φορέα εκπαίδευσης.
  • Η οργανωμένη υποστήριξη και ενδυνάμωση (θεωρητικά, ερευνητικά και πρακτικά), της διασύνδεσης του Εργαστηρίου, του Πανεπιστημίου με την Κοινωνία, μέσω της συνεργασίας Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας και μέσω ανάπτυξης κοινωνικοπαιδαγωγικών παρεμβάσεων και προγραμμάτων πρόληψης και παρέμβασης σε διάφορα πεδία της εκπαίδευσης και της κοινωνικής δράσης.
  • Η εκπαίδευση και η κατάρτιση προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών
  • Η υποστήριξη των διδακτικών, εκπαιδευτικών και ακαδημαϊκών αναγκών μαθημάτων του Προπτυχιακού και Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του ΠΤΔΕ και των συνεργασιών με άλλα Εργαστήρια, Τμήματα και Σχολές του ΕΚΠΑ, καθώς και άλλων Πανεπιστημίων της Ελλάδας και του εξωτερικού.
  • Η διοργάνωση επιστημονικών συνεδρίων, ημερίδων, σεμιναρίων, εργαστηρίων διαλέξεων και άλλων επιστημονικών εκδηλώσεων και την πρόσκληση Ελλήνων και ξένων επιστημόνων αναγνωρισμένου κύρους.

Περισσότερα

  • Η συνεργασία με σχολεία προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και φορείς της κοινότητας, καθώς και με κέντρα ερευνών και ακαδημαϊκά ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με ελληνικές και διεθνείς επιστημονικές εταιρείες, φορείς, οργανισμούς και συλλόγους, για την ενίσχυση της επιδιωκόμενης εξωστρέφειας, καθώς και της διεθνούς παρουσίας του ΕΚΠΑ.
  • Η ανάπτυξη και η αξιοποίηση καινοτόμων παιδαγωγικών προσεγγίσεων και της εγκαθίδρυσης στο σχολείο και στην κοινωνία μίας «κουλτούρας δημιουργικότητας» στο πλαίσιο και της συμμετοχής του ΕΚΠΑ στο CIVIS - «Ευρωπαϊκή Πανεπιστημιακή Συνεργασία για τους Πολίτες της Ευρώπης» και στη συστηματική υποστήριξη των συνεργασιών που αναπτύσσει το ΕΚΠΑ, στον αντίστοιχο τομέα.
  • Η συμμετοχή στην οργάνωση σε ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο προγραμμάτων έρευνας, καινοτόμων δράσεων, ανάπτυξης κ.ά. (π.χ. του σχεδιασμού και της ανάπτυξης του κοινού Προγράμματος Σπουδών του CIVIS, με στόχο τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου).
  • Η διαχείριση, οργάνωση, αξιοποίηση της γνώσης και η παραγωγή νέας γνώσης σε διαφορετικά περιβάλλοντα και πεδία της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης, μέσα από τις μεθοδολογικές δυνατότητες και τις συνεργατικές πρακτικές μοντέλων από τη Συστημική Επιστήμη, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση πολύπλοκων εκπαιδευτικών και κοινωνικοπαιδαγωγικών ζητημάτων.
  • Η οργάνωση και η διεξαγωγή όλων των φάσεων και των σταδίων της υποχρεωτικής Πρακτικής Άσκησης και των υποχρεωτικών Εργαστηρίων της Κοινωνικής Παιδαγωγικής των φοιτητών/τριών του Π.Τ.Δ.Ε., όπως προβλέπεται στο προπτυχιακό μάθημα «Κοινωνική Παιδαγωγική: Θεωρία και Πράξη» και στα σχετικά μεταπτυχιακά μαθήματα.
  • Η συνεργασία με σχολεία για την επιμόρφωση και εκπαίδευση εκπαιδευτικών, ως μεντόρων, επιδιώκοντας την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε ζητήματα αιχμής στον χώρο του σχολείου, της ευρύτερης κοινότητας και της κοινωνικοπαιδαγωγικής πραγματικότητας, καθώς και την ανάδειξη και ενδυνάμωση του κοινωνικοπαιδαγωγικού ρόλου του εκπαιδευτικού, του σχολείου, της σχολικής κοινότητας και του Πανεπιστημίου.

Λιγότερα

Διευθυντές Εργαστηρίου Πειραματικής Παιδαγωγικής

  • Καθηγητής Αθανάσιος Παππάς (1996-2003)
  • Καθηγητής Αθανάσιος Τριλιανός (2003-2012)
  • †Καθηγητής Ιωάννης Βρεττός (2012 – 2018)

ΗΜΕΡΙΔΕΣ – ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ - ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ - ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

  • Επιστημονική Διημερίδα με αντικείμενο: «Νευροβιολογικοί Μηχανισμοί και Stress. Τεχνικές Βιοανάδρασης στη Διαχείριση του Stress», η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 2 και 3 Ιουλίου 2021.

    Κεντρικός Ομιλητής και Συντονιστής:
    κ. Σπύρος Βασδέκης, Καθηγητής Ιατρικής, ΕΚΠΑ

    Οργάνωση: ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» του ΕΚΠΑ σε συνεργασία με το Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ

    ***

  • Επιστημονική Διημερίδα με αντικείμενο: «Κοινωνία, Δημοκρατία και Συστημική Επιστήμη: Η Αντιμετώπιση της Πολυπλοκότητας στην Αρένα της Εκπαίδευσης και της Υγείας», η οποία θα πραγματοποιηθεί, διαδικτυακά, στις 18 και 19 Ιουνίου 2021.

    Ομιλητές και Συντονιστές:

    • κ. Αλέξανδρος Ν. Χρηστάκης, Καθηγητής Σχεδιασμού Κοινωνικών Συστημάτων στις Η.Π.Α., (Πανεπιστήμια Yale, Princeton, Georgetown University, University of Virginia)
    • κ. Μαρία Κακουλάκη, Επικοινωνιολόγος Κοινωνικού Σχεδιασμού

    Τη 2η ημέρα θα πραγματοποιηθούν Βιωματικά Εργαστήρια με αντικείμενα:
    Ο Λαβύρινθος της Δημοκρατικής Διαβούλευσης, Αλέξανδρος Ν. Χρηστάκης
    Δημοκρατία για σχέδια υγείας και παιδείας, Μαρία Κακουλάκη

    Οργάνωση: Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ σε συνεργασία με το ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» του ΕΚΠΑ.

    ***

  • Διάλεξη με θέμα: «Τα Δικαιώματα των Παιδιών Προσφύγων», η οποία πραγματοποιήθηκε, διαδικτυακά, στις 2 Απριλίου 2021.

    Εισηγήτρια: κ. Χρύσα Τάτση, Υπεύθυνη της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες

    Οργάνωση: Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με το ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» του ΕΚΠΑ και με το Εργαστήριο «Ανθρώπινα Δικαιώματα και Διαπροσωπικές Σχέσεις» του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

    ***

Περισσότερα

  • Διάλεξη με θέμα: «Γλώσσα και Εγκέφαλος: Νοητικό Λεξικό (Mental Lexicon)», η οποία πραγματοποιήθηκε, διαδικτυακά, στις 18 Δεκεμβρίου 2020.

    Εισηγητής: κ. Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, Ομ. Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής, ΕΚΠΑ

    Οργάνωση: Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με το ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» του ΕΚΠΑ

    ***

  • Επιστημονική ημερίδα, με αντικείμενο: «Οι Επικοινωνιακές Δεξιότητες του Εκπαιδευτικού», η οποία πραγματοποιήθηκε στις 20 Νοεμβρίου 2019, στο Αμφιθέατρο «Δρακόπουλος» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

    Ομιλητές και Συντονιστές:

    • Ο Δρ. Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος, ΩΡΛ – Φωνίατρος, με αντικείμενο: «Οι Επικοινωνιακές Δεξιότητες του Εκπαιδευτικού: Δυνατότητες διεύρυνσης και βελτίωσης».
    • Η κ. Ελπίδα Κουτσουμπάκη, Λογοθεραπεύτρια - Ειδική Φωνοθεραπεύτρια (εισηγήτρια και συντονίστρια Βιωματικού Εργαστηρίου), με αντικείμενο: «Επικοινωνιακά πλαίσια στη σχολική τάξη».
    • Η κ. Σοφία Γεωργίου, Φυσικοθεραπεύτρια Φωνής (εισηγήτρια και συντονίστρια Βιωματικού Εργαστηρίου), με αντικείμενο: «Η Εξωλεκτική Επικοινωνία του Εκπαιδευτικού».

    Οργάνωση: Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ σε συνεργασία με το ΠΜΣ «Κοινωνικές Νευροεπιστήμες, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» του ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ

    ***

  • Επιστημονικά Σεμινάρια και Βιωματικά Εργαστήρια με αντικείμενο: Επικοινωνία, Δίκτυα και Νευροφυσιολογικοί Μηχανισμοί, τα οποία πραγματοποιήθηκαν στο Μαράσλειο, στις 16, 17 και 18 Μαΐου 2019

    Ομιλητής και Συντονιστής:
    π. Χρυσόστομος - Γρηγόριος Τύμπας, Ιατρός, Δρ. Ψυχαναλυτικών Σπουδών Πανεπιστημίου Έσσεξ Αγγλίας, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας (προσκεκλημένος από την Αγγλία).

    Τα αντικείμενα των Σεμιναρίων και Βιωματικών Εργαστηρίων ήταν:

    • Η επικοινωνιακή λειτουργία, η δυναμική των ομάδων και οι διαπροσωπικές σχέσεις (16 Μαΐου 2019).
    • Ανάλυση της δυναμικής και της λειτουργίας των κοινωνικών δικτύων, μέσα από τη θεώρηση των αρχετύπων του Carl Jung (17 Μαΐου 2019).
    • Η διερεύνηση των αρχετύπων μέσα από νευροφυσιολογικοὺς μηχανισμούς και η επίδρασή τους στις διαδικασίες μάθησης και ψυχολογικής ωρίμανσης (18 Μαΐου 2019).

    Οργάνωση: Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ σε συνεργασία με το ΠΜΣ «Κοινωνικές Νευροεπιστήμες, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» του ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ

    ***

  • Επιστημονική ημερίδα, με αντικείμενο: «Η Φωνή του Εκπαιδευτικού: Τα προβλήματα και η αντιμετώπιση τους», η οποία πραγματοποιήθηκε στις 28 Νοεμβρίου 2018, στα Αμφιθέατρα «Αργυριάδης» και «Δρακόπουλος» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και μεταδόθηκε με live streaming.

    Ομιλητές και Συντονιστές:

    • Ο Δρ. Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος, ΩΡΛ – Φωνίατρος, με αντικείμενο: «Η φωνή του εκπαιδευτικού: Ο ρόλος της στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη».
    • Η κ. Ελπίδα Κουτσουμπάκη, Λογοθεραπεύτρια - Ειδική Φωνοθεραπεύτρια (εισηγήτρια και συντονίστρια Βιωματικού Εργαστηρίου), με αντικείμενο: «Η Φωνή του Εκπαιδευτικού ως Επικοινωνιακό Μέσο».
    • Η κ. Σοφία Γεωργίου, Φυσικοθεραπεύτρια Φωνής (εισηγήτρια και συντονίστρια Βιωματικού Εργαστηρίου), με αντικείμενο: «Τεχνικές Βελτίωσης της Φωνής».

    Οργάνωση: Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ σε συνεργασία με το ΠΜΣ «Κοινωνικές Νευροεπιστήμες, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» του ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ

    ***

  • Επιστημονική Ημερίδα με αντικείμενο: «Διαχείριση Κρίσεων στα Κοινωνικά Συστήματα: Από τον Δομημένο Δημοκρατικό Διάλογο στο Δημοσκὀπιο», η οποία πραγματοποιήθηκε στις 10 Μαΐου 2017, στο Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

    Ομιλητές και Συντονιστές:

    • κ. Νίκολας Α. Χρηστάκης, Καθηγητής Κοινωνικών και Φυσικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Yale (με διαδικτυακή συμμετοχή), με αντικείμενο: «Η τοπολογία των κοινωνικών δικτύων και πώς αυτή επηρεάζει την κοινωνία».
    • κ. Αλέξανδρος Ν. Χρηστάκης, Καθηγητής Σχεδιασμού Κοινωνικών Συστημάτων στις Η.Π.Α., (Πανεπιστήμια Yale, Princeton, Georgetown University, University of Virginia), με αντικείμενο: «Οι δυνατότητες του Δομημένου Δημοκρατικού Διαλόγου στη Διαχείριση Κρίσεων στα Κοινωνικά Συστήματα».
    • κ. Μαρία Κακουλάκη, Επικοινωνιολόγος Κοινωνικού Σχεδιασμού, με αντικείμενο: «Η Λειτουργία του Δημοσκοπίου στην αντιμετώπιση των Κοινωνικών Κρίσεων».

    Οργάνωση: Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ σε συνεργασία με το ΠΜΣ «Κοινωνικές Νευροεπιστήμες, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» του ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ

    ***

  • Επιστημονική Ημερίδα – Εργαστήριο, με αντικείμενο: «Συν-εργαστήριο Σχεδιασμού Κοινωνικών Συστημάτων», που πραγματοποιήθηκε στις 17 Μαΐου 2017, στο Εντευκτήριο «Κωστής Παλαμάς» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

    Συντονιστές:
    Ο Καθηγητής Αλέξανδρος Ν. Χρηστάκης και η Επικοινωνιολόγος Κοινωνικού Σχεδιασμού κ. Μαρία Κακουλάκη

    Οργάνωση: Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ σε συνεργασία με το ΠΜΣ «Κοινωνικές Νευροεπιστήμες, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» του ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ

    ***

Λιγότερα

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

  • Κοινωνικοπαιδαγωγικά Προγράμματα σε σχολικές κοινότητες σε συνεργασία με τον Δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης

    Στόχος: Η διασύνδεση του Πανεπιστημίου με το σχολείο και την κοινότητα, για την «Πρόληψη Κοινωνικοπαιδαγωγικών Προβλημάτων», μέσα από την ενεργό συμμετοχή όλων των ομάδων των εμπλεκομένων σε αυτά.

    Συμμετέχοντες:Τα Προγράμματα υλοποιήθηκαν με τη συνεργασία φοιτητών του Π.Τ.Δ.Ε., μαθητών και εκπαιδευτικών των Δημοτικών Σχολείων του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης, μελών των οικογενειών των μαθητών (γονέων, αδελφών παππούδων και γιαγιάδων), στελεχών της εκπαίδευσης, στελεχών του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης και εκπροσώπων διαφόρων φορέων.

    Αντικείμενα: Τα Κοινωνικοπαιδαγωγικά Προγράμματα αναπτύχθηκαν μέσα σε δημοτικά σχολεία του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης είχαν τετράμηνη διάρκεια το καθένα και τα αντικείμενά τους (για τα ακαδ. έτη 2018-2019, 2019-2020) ήταν:

    • «Ενδοσχολικός Εκφοβισμός»
    • «Αντιμετώπιση της Ετερότητας»
    • «Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα»
    • «Συνεργαζόμαστε για να αλλάξουμε τον κόσμο, με οδηγό τους δεκαεπτά στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών»

    Τα προγράμματα αυτά συνδέονταν με την Πρακτική Άσκηση του υποχρεωτικού μαθήματος «Κοινωνική Παιδαγωγική: Θεωρία και Πράξη» του Ε΄ Εξαμήνου του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Ε.Κ.Π.Α.

    Διάχυση αποτελεσμάτων: Η παρουσίαση των αποτελεσμάτων των Κοινωνικοπαιδαγωγικών Προγραμμάτων στην εκπαιδευτική και στην τοπική κοινότητα γινόταν κάθε χρόνο σε Διημερίδες που πραγματοποιούνταν στο Πολιτιστικό - Συνεδριακό Κέντρο "Μίκης Θεοδωράκης" και κατά τη διάρκειά τους αναπτύσσονταν βιωματικές, συνεργατικές δραστηριότητες, μεταξύ μαθητών σχολείων, φοιτητών και υπολοίπων συμμετεχόντων (εκπαιδευτικών, μελών οικογενειών των μαθητών και εκπροσώπων του Δήμου και άλλων φορέων).

    Οργάνωση: Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ

    ***

  • Κοινωνικοπαιδαγωγικό Πρόγραμμα σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε συνεργασία με ομάδα χορευτών και χορογράφων

    Στόχος:Ο εμπλουτισμός και η ενίσχυση στους εφήβους και στους φοιτητές του Π.Τ.Δ.Ε., μέσα από την αξιοποίηση της Τέχνης του Χορού και της Μουσικής:

    • των κοινωνικοπαιδαγωγικών αξιών (π.χ. ανάδειξη και ενίσχυση της διαφορετικότητας και της μοναδικότητας κάθε ατόμου, παιδαγωγική αντιμετώπιση των αντικοινωνικών συμπεριφορών, αυτοσεβασμός και σεβασμός της προσωπικότητας του άλλου κ.λπ.),
    • των δημιουργικών, γνωστικών, συναισθηματικών, επικοινωνιακών, συνεργατικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των συμμετεχόντων μαθητών και φοιτητών, μέσα από την Τέχνη.

    Επιπροσθέτως, το Πρόγραμμα προσέφερε την ευκαιρία στους φοιτητές του Π.Τ.Δ.Ε. (όπως και στους εκπαιδευτικούς των σχολείων που επιθυμούσαν), να εμπλακούν και να εξοικειωθούν με δημιουργικές τεχνικές, που αξιοποιούσαν τη Μουσική και τον Χορό, ώστε να μπορούν στο μέλλον, ως εκπαιδευτικοί, να δημιουργούν τις κατάλληλες μαθησιακές εμπειρίες για να βελτιώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, την ανάπτυξη σχέσεων, την κοινωνική μάθηση, ανταποκρινόμενοι αποτελεσματικότερα στις σύγχρονες ανάγκες, μέσα από μία «κουλτούρας δημιουργικότητας» στο σχολείο.

    Συμμετέχοντες: Στο Πρόγραμμα, το οποίο έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και υλοποιήθηκε (ακαδ. έτος 2019-2020) με τη συνεργασία ομάδας επαγγελματιών χορευτών και χορογράφων, συμμετείχαν μαθητές σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Αττικής, οι καθηγητές των σχολείων που επιθυμούσαν και φοιτητές του Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.

    Αντικείμενο: Τα Κοινωνικοπαιδαγωγικό Πρόγραμμα «Τι γίνεται αν απλά χορέψουμε;» αξιοποιούσε κυρίως την Τέχνη του Χορού και της Μουσικής, μέσα από παραστάσεις, εργαστήρια χορού, βιωματικές δραστηριότητες κινητικού και μουσικού αυτοσχεδιασμού, άλλες δημιουργικές τεχνικές, συνεργατικές διαδικασίες αναστοχασμού και λήψης απόφασης, προκειμένου να προσεγγίσει σύγχρονα κοινωνικοπαιδαγωγικά προβλήματα, που ενδιέφεραν τους εφήβους και τους φοιτητές.

    Διάχυση αποτελεσμάτων: Η παρουσίαση των αποτελεσμάτων του Κοινωνικοπαιδαγωγικού Προγράμματος γινόταν στην εκάστοτε σχολική και τοπική κοινότητα, μέσα από παράσταση από τους ίδιους τους συμμετέχοντες και ανάδειξη σημαντικών πλευρών του προβλήματος που εξετάστηκε.

    ***

Αρχείο παρελθόντων ετών

Περισσότερα

Εκδόσεις Εργαστηρίου

1.Α. Τριλιανός- Ιγν. Καράμηνας (Επιμ.), (2004), Συμβουλευτική Γονέων, Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής, Αθήνα.

2.Πρακτικά της Ημερίδας: «Θεόφραστος Γέρου (1916-1996): Αγώνες και Όραμα για μια Δημοκρατική Εκπαίδευση», Αθήνα 2007 (υπό έκδοση).

Συνέδρια-Ημερίδες Εργαστηρίου

  • Ημερίδα «Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ο ρόλος του εκπαιδευτικού», Διάλεξη του Καθηγητή και  Προέδρου της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης κ. Mark Alter, Αθήνα, 16 Μαΐου 2001.
  • Ημερίδα «Μίλτος Κουντουράς: Ένας οραματιστής παιδαγωγός και ανιδιοτελής δάσκαλος», Αθήνα, 29 Μαΐου 2002, Κεντρικό Κτήριο του πανεπιστημίου Αθηνών.
  • Ημερίδα «Μάθηση και Διδασκαλία στην Κοινωνία της Γνώσης», Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών-ΚΕΕΠΕΚ, Αθήνα, 26-28 Νοεμβρίου 2004.
  • Ημερίδα «Θεόφραστος Γέρου (1916-1996): Αγώνες και Όραμα για μια Δημοκρατική Εκπαίδευση», Αθήνα 10 Νοεμβρίου 2006.
  • Συνδιοργάνωση Ημερίδας από το Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής και το Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών με θέμα: «Η Συναισθηματική Νοημοσύνη στην παιδική ηλικία», Τετάρτη, 5 Ιουνίου 2013, ώρα 11.00 στην αίθουσα «Αργυριάδης» του Κεντρικού Κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ομιλήτρια:  Stella Mavroveli, Ερευνήτρια στο Imperial College London.

2012-2013. Δειγματικές διδασκαλίες στους τριτοετείς προπτυχιακούς φοιτητές στο πλαίσιο των μαθημάτων «Διδακτική Μεθοδολογία και Πράξη Ι» και «Διδακτική Μεθοδολογία και Πράξη ΙΙ», με υπεύθυνο καθηγητή τον κ. Θωμά Μπαμπάλη κατά το ακαδημαϊκό έτος 2012-2013:

Σεμινάριο για τη χρήση του Διαδραστικού Πίνακα, Ημερομηνίες διεξαγωγής: 19/11/2012, 3/12/2012, 17/12/2012, Συντονιστής σεμιναρίου: Γ. Κουτρομάνος

  • Σεμινάριο στο μάθημα «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή», Στ’ Δημοτικού, Ημερομηνίες διεξαγωγής: 14/1/2013, 21/1/2013, Συντονίστρια σεμιναρίου: Κ. Τσώλη
  • Σεμινάριο στο μάθημα «Ιστορία», Δ’ Δημοτικού, Ημερομηνίες διεξαγωγής: 23/1/2013. 24/1/2013, Συντονιστής σεμιναρίου: Ν. Αλεξόπουλος
  • Σεμινάριο στη «Κοινωνική και Συναισθηματική μάθηση: Διδακτικές Προσεγγίσεις», Ημερομηνίες διεξαγωγής: 15/4/2013, 16/4/2013, Συντονίστρια σεμιναρίου: Κ. Τσώλη
  • Σεμινάριο στη «Μουσειακή Αγωγή», Ημερομηνίες διεξαγωγής: 19/4/2013, 22/4/2013, Συντονίστρια σεμιναρίου: Ερμιόνη Δελή.

Παραγωγή Διδακτικού- Εκπαιδευτικού Υλικού

  • Στα πλαίσια των πρακτικών ασκήσεων των προπτυχιακών φοιτητών που εντάσσονται στο μάθημα Διδακτική  Μεθοδολογία και Πράξη Ι και ΙΙ παρήχθησαν σχέδια μαθημάτων Δημοτικού Σχολείου στη Γλώσσα, τα Μαθηματικά, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, την Ιστορία, τη Φυσική σύμφωνα με τα παλιά και τα νέα Προγράμματα Σπουδών προς χρήση των φοιτητών.
  • Στα πλαίσια του μαθήματος «Διδακτικές και Παιδαγωγικές Εφαρμογές με τη Χρήση του Διαδικτύου» οι προπτυχιακοί φοιτητές παρήγαγαν μέσω των υπολογιστών του εργαστηρίου σενάρια διδασκαλίας για το μάθημα της Ιστορίας της Δ΄ Ε΄ και Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου.
  • Επίσης, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές στα πλαίσια των μαθημάτων της Διδακτικής εκπονούν επιστημονικές εργασίες-μελέτες, όπου διερευνούν σε βάθος και έκταση επίκαιρα θέματα της Μεθοδολογίας της Διδασκαλίας και Σχολικής Πρακτικής.

Έρευνες Εργαστηρίου

1.«Εβδομαδιαία πρακτική άσκηση των φοιτητών του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών: εμπειρία και προοπτικές», Αθήνα 2002.

2.«Διερεύνηση της πρακτικής άσκησης των φοιτητών του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών,  παραγωγή και χρήση στρατηγικών διδασκαλίας συνεκπαίδευσης μαθητών», Αθήνα, 2004.

3.«Διερεύνηση της εφαρμογής μικτού διδακτικού μοντέλου (συνδυασμός άμεσης και έμμεσης διδασκαλίας) σε τάξεις του Δημοτικού Σχολείου από φοιτητές του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησής τους», Αθήνα 2005.

4.«Το παιδί του εκπαιδευτικού στην τάξη του» (με πανελλαδικό δείγμα δασκάλων).

Ερευνητική Ομάδα: (Αθανάσιος Τριλιανός, Αθανάσιος Τσιπλητάρης, Θωμάς Μπαμπάλης, Ιγνάτιος Καράμηνας)

5. Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής, ΠΤΔΕ, Ερευνητικό πρόγραμμα με τίτλο: «Το παιδί του εκπαιδευτικού στην τάξη του: Οι απόψεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της Α/θμιας Εκπαίδευσης», κωδικός 70/4/6442, της Επιτροπής Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών.  

6. Έρευνα με θέμα : Τα ιστορικά Μνημεία της Βορείου Ελλάδος στα  Σχολικά Εγχειρίδια της Ελλάδας και της Κύπρου.

7. 2012. Έρευνα σχετική με τη μικροδιδασκαλία: στάσεις και απόψεις των φοιτητών, οι οποίοι έλαβαν μέρος στο μάθημα «Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών: μικροδιδασκαλία, απέναντι στη μικροδιδασκαλία. Η έρευνα ευρίσκεται στο στάδιο της συγκέντρωσης των δεδομένων.

8. 2013. Έρευνα:  σχεδιασμός, εκτέλεση και αξιολόγηση μικροδιδασκαλιών.  Μη λεκτική συμπεριφορά υποψήφιων εκπαιδευτικών κατά τη διδασκαλία συγκεκριμένων μαθημάτων, τα οποία θεωρούνται «ελκυστικά» από τους διδάσκοντες (με τη συμμετοχή ομάδας φοιτητών, οι οποίοι θα επιλέξουν  το μάθημα της Μικροδιδασκαλίας).

9. 2013. Μύρτις.  Συνεργασία  με τον καθηγητή της Οδοντιατρικής  καθηγητή Μανώλη Παπαγρηγοράκη και την εκπαιδευτικό-διδάκτορα Πανεπιστημίου Αιγαίου Δελή Ερμιόνη.

10. Αξιολόγηση του προγράμματος του προγράμματος ‘Άσκηση των υποψηφίων εκπαιδευτικών με μικροδιδασκαλία’ (2014- 2017).

Διερεύνηση των θέσεων των φοιτητών του χειμερινού και του εαρινού εξαμήνου για την αποτελεσματικότητα της μικροδιδασκαλίας.


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ  ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗΣ  ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΜΥΡΤΙΣ» 2012-2013

 Ι. Βρεττός- Θ. Μπαμπάλης

Συντονισμός: Ερμιόνη Δελή-Εκπαιδευτικός- Ζωγράφος,  Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αιγαίου

Συνεργάτες: Γεωργία Βαχαβιόλου-Φιλόλογος-Μτπχ φοιτήτρια Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Αθηνών

Εξωτερικοί συνεργάτες: Σταμάτης Δακτυλίδης-Ειδικός Παιδαγωγός, Παναγής Κασσιανός-Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής-Δ/ντής 10ου Ειδικού Δ.Σ. Αθηνών (Μαρασλείου), Μαργαρίτα Κούσου-Μουσικός

Άξονες εργασίας

1.Ανάπτυξη της υπάρχουσας Μουσειοσκευής (Α΄-Δ΄ τάξη Δημοτικού Σχολείου):

  • Ανάπτυξη ενοτήτων από τα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος για την υλοποίηση διαθεματικών σχεδίων εργασίας.
  • Δημιουργία και στάθμιση εργαλείων αξιολόγησης του έργου.

2.Παραγωγή νέου δημιουργικού υλικού Μουσειοσκευής (E΄-ΣΤ΄ τάξη Δημοτικού Σχολείου):

  • Multimedia.
  • Δημιουργικό υλικό Μουσειοσκευής.
  • Ανάπτυξη ενοτήτων από τα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος για την υλοποίηση διαθεματικών σχεδίων εργασίας.
  • Δημιουργία και στάθμιση εργαλείων αξιολόγησης του έργου.

3.Επέκταση Μουσειοσκευής στο πρόγραμμα μαθημάτων για τα παιδιά του Ειδικού Σχολείου.
4.Πρόγραμμα επεξεργασίας της Μουσειοσκευής από τους φοιτητές του Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αθηνών.

Εκδήλωση στο Πολεμικό Μουσείο με τη συμμετοχή  μαθητών και εκπαιδευτικών.

Τα παιδιά παίζουν με τη Ζωή + την Τέχνη

Ένα εκπαιδευτικό-καλλιτεχνικό Πρόγραμμα για τη δημιουργία φίλων, βασισμένο στην ιδέα «Μύρτις, η φίλη του ΟΗΕ»

Άξονες δράσης

  •   Τα παιδία παίζει, το παιχνίδι
  •   Ανάπτυξη φιλικών σχέσεων μεταξύ των παιδιών
  •   Διαχείριση θεμάτων αρνητικής συμπεριφοράς (επιθετικότητα, εκφοβισμός, βία)
  •   Βόλτα στα παιδιά του κόσμου: προβλήματα που εμποδίζουν το σχετίζεσθαι, η εκμετάλλευση, ο φόβος

Εργαλεία

  • Τα παιχνίδια της Μύρτιδας
  • Μύθoi και παραμύθια της Μύρτιδας
  • Οι φίλοι της Μύρτιδας
  • Στόχοι της χιλιετίας
  • Ελληνική τέχνη κλασικών χρόνων (αναφορά)
  • Μοντέρνα τέχνη, 19ος αιώνας

Ομάδα εφαρμογής

  • Τάξεις Α΄ & Β΄ 1ου 12/ΘΕΣΙΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ Δ.Σ. ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ (ΜΑΡΑΣΛΕΙΟ)
  • Συνεργασία με βαθμίδες του Ειδικού Σχολείου

Χρονική διάρκεια

Νοέμβριος 2012-Μάιος 2013

Επιστημονικός υπεύθυνος: Ερμιόνη Δελή

Συνεργάτες: Μαρία Ιατράκη-Δασκάλα Β1

Ειδικό Σχολείο: Προβαθμίδα - Γιαννακάκη Κωνσταντίνα, Κατώτερη 1 Βαθμίδα - Τσινταβή Μαρία, Κατώτερη 2 Βαθμίδα - Γλαρού Σοφία

Εκδήλωση στην Πινακοθήκη Πειραιά

 

Συνεργασία με τον Εικαστικό Όμιλο των  Ράλλειων Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων: Ωδή στην παλέτα. Έκθεση Εικαστικού Εργαστηρίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, επιμ. Ερμιόνη Δελή, Σάββατο 13 Ιουνίου 2015.

Βιωματικά Εργαστήρια


«Η Τέχνη εμπνέει τη διδασκαλία» 2015-2016

Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές των μεταπτυχιακών κύκλων σπουδών:

α. «Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική»

(Εκπαίδευση Ενηλίκων-Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση - Δια Βίου Μάθηση) και

β. «Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Ανάπτυξη Ανθρωπίνων Πόρων»

(σε συνεργασία με το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΑΕΙ  Πειραιά ΤΤ)

σχεδίασαν και υλοποίησαν  τρία Εργαστήρια, στα οποία περιλαμβάνονται βιωματικές δραστηριότητες

(Αμφιθέατρο Μαρασλείου Διδασκαλείου Δημοτικής Εκπαίδευσης)

  Σάββατο, 21.5.2016

1ο Εργαστήριο

Η Τέχνη ‘εμπνέεται’ από τον  Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο

Δεν ενδιαφέρει η στήριξη του ιστορικού γεγονότος και των   κοινωνικοπολιτικών συνθηκών  μέσα από την Τέχνη, αλλά αντίθετα ο τρόπος με τον οποίο οι καλλιτέχνες - αμέσως πριν τον Πόλεμο, κατά τη διάρκεια του Πολέμου και αμέσως μετά από αυτόν- αντιδρούν σε αυτόν. Ο Πρώτος Παγκόσμιος  Πόλεμος αποτελεί  ‘πηγή έμπνευσης’   για τους καλλιτέχνες, οι οποίοι ζουν τον Πόλεμο και ασφαλώς επηρεάζονται από αυτόν. Η Αρχιτεκτονική, η Γλυπτική, η Ζωγραφική, η Λογοτεχνία, το Θέατρο, ο Κινηματογράφος, η Μουσική και ο Χορός αντλούν στοιχεία από τον Πόλεμο, με τα οποία επενδύουν και προβάλλουν τις θέσεις και  τα μηνύματά τους.

2ο Εργαστήριο

Η μορφή της «Μήδειας»  του Ευριπίδη μέσα στον χρόνο

Η ‘Μήδεια’ εξετάζεται ως όχημα αξιών, προκαταλήψεων, στάσεων και συμπεριφοράς μέσα στον χρόνο.  Με αφετηρία το ίδιο το κείμενο, με το οποίο και ο ίδιος ο Ευριπίδης παρουσιάζει ‘μιαν άλλη Μήδεια’, θα γίνει προσπάθεια να ανιχνευθούν σε κάθε εποχή, κατά την οποία  ανέβηκε η Μήδεια στη σκηνή, οι τροποποιήσεις και αλλαγές καθώς και τα μηνύματα που την συνοδεύουν. Θα γίνει προσπάθεια να δικαιολογηθούν οι επιλογές  αναφορικά τόσο με τη διασκευή και τις προσθαφαιρέσεις όσο και με τη σκηνοθεσία και τη σκηνογραφία.  

3ο Εργαστήριο

 Πελοποννησιακός Πόλεμος και ενσυναισθητικές δραστηριότητες:

από πολεμικό γεγονός σε μάθημα ζωής

Επιλογή περιστατικών, τα οποία αποτυπώνουν τη συμπεριφορά των ανθρώπων μέσα στους αιώνες: ‘κτñμα ἐς ἀεί’. Επιλέγεται ως προσωπικότητα και χαρακτήρας ο Αλκιβιάδης. Γίνεται μια προσπάθεια κατανόησης της συμπεριφοράς και αιτιολόγησης των επιλογών τόσο του ίδιου του Αλκιβιάδη όσο και των Αθηναίων (Παιχνίδι ρόλων). Ο Αλκιβιάδης από κατηγορούμενος μεταμορφώνεται σε  κατήγορο και οι Αθηναίοι  από κατήγοροι γίνονται κατηγορούμενοι.

 «Η Τέχνη εμπνέει τη διδασκαλία» 2016-2017

Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές των μεταπτυχιακών κύκλων σπουδών:

α. «Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική»

(υποκατευθύνσεις: Εκπαίδευση Ενηλίκων-Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση - Δια Βίου Μάθηση/

Διδακτική- Προγράμματα Σπουδών)

β. «Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Ανάπτυξη Ανθρωπίνων Πόρων»

(σε συνεργασία με το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΑΕΙ  Πειραιά ΤΤ)

σχεδίασαν και υλοποίησαν  τρία Εργαστήρια, στα οποία περιλαμβάνονται βιωματικές δραστηριότητες

1ο   Εργαστήριο: Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος και Προσφυγικό (Τρωάδες του Ευριπίδη- ξεριζωμός του 1922)

Το ιστορικό γεγονός και το προσφυγικό ως πηγή  έμπνευσης για την ΠαγκόσμιαΤέχνη

2ο Εργαστήριο: Μήδεια και γυναίκα σύμβολο (Αντιγόνη, Ελένη, Άλκηστις, Ιφιγένεια)- Σύγχρονα σύμβολα και Τέχνη

3ο Εργαστήριο: Αλκιβιάδης και Έρως στην Αρχαία Ελλάδα μέσα από την Τέχνη. Αναφορές στο σήμερα.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ  ΕΚΔΗΛΩΣΗ

Η Τέχνη εμπνέει τη διδασκαλία

Βιωματικά Εργαστήρια


Κλείσιμο